Workshops

Workshops ronde 1

alles openklappen
  • Het sociale puberbrein

  • Formatief toetsen

    Dr Sui Lin Goei

    René Kneyber – Specialist orde houden en docent wiskunde

  • Expliciete Directe Instructie (EDI)

  • Sociaal emotioneel leren en gedragsproblemen

  • KINDEREN MET AUTISME IN DE KLAS

    In deze workshop krijgt u praktische oplossingen voor veel voorkomende problemen die kinderen en jongeren met autisme tegenkomen in het reguliere onderwijs. De achtergrond van deze problemen wordt uitgelegd zodat u meer inzicht krijgt in het ontstaan van gedrag van deze kinderen. Ook wordt toegelicht hoe de aanpak is in de speciale auti-klassen in het cluster 4 onderwijs en hoe u aspecten hiervan kunt doorvoeren in uw eigen klas. (bao, vo, mbo)

  • NVO

Workshops ronde 2

  • Hoe houd je de aandacht van je klas vast?

  • Korte lontjes in de klas

    Dr Sui Lin Goei

    Hans Kaldenbach – Jongerencoach, onderwijsadviseur en communicatietrainer

    Herkent u dit type gedrag?
    • Als je ze wil corrigeren staan ze meteen op scherp.
    • Ze zullen nooit toegeven dat ze iets gedaan hebben.
    • Ze praten op een hondsbrutale, denigrerende toon tegen je.
    • Je voelt hun minachting, zeker als je vrouw bent.
    • Ze zeggen meteen dat je ‘altijd ons’ moet hebben.
    • Als je ze aanraakt reageren ze alsof je ze in elkaar slaat.

    Dit is het gedrag van korte lontjes, het is lichtgeraakt machogedrag. De acteur laat het vanaf de eerste minuut zien. Het effectief omgaan hiermee vereist een speciale aanpak. U hebt andere sociale ‘hulpmiddelen’ nodig!

    Na afloop van deze workshop hebt u veel concrete tips die letterlijk 'morgen' meteen werken. 30 tips om medewerking te krijgen: via de judo techniek. 25 tips om grenzen te stellen met minimale escalatie: via de karate techniek.

    “Van het begin tot het eind ademloos genoten. Die acteur is écht echt en de tips werken ook nog.”                                                                     



  • Effectief rekenonderwijs

  • Orde houden

    Dr Sui Lin Goei

    René Kneyber – Specialist orde houden en docent wiskunde

    In een rustige klas is het veel prettiger werken en leren. Maar hoe krijg je een rustige klas? Hoe ga je om met discussie? Hoe zorg je dat leerlingen hun mobiel inleveren en hoe zorg je dat ze aan het werk gaan? De bekende specialist in orde houden René Kneyber (zelf leraar wiskunde), leert je in deze praktische, interactieve presentatie de noodzakelijke vaardigheden om ordelijke lessen te kunnen geven. Ook laat hij zien hoe je dat niet ten koste laat gaan van de goede sfeer in de klas.

    “Voor het eerst in lange tijd heb ik weer ontspannen kunnen lesgeven"


  • Pedagogisch vakmanschap

    Dr Sui Lin Goei

    Drs. Peter Mol

    Opvallend gedrag stoort in de groep en roept emotie op bij degene die voor de klas staat. Hoe voorkom je dat gedrag en hoe ga je om met een leerling die uit zijn dag gaat? In deze workshop, die aansluit op de ochtendpresentatie, wordt dieper ingegaan op pedagogische vaardigheden in moeilijke situaties. U krijgt direct toepasbare tips. Praktische, interactieve presentatie in de grote zaal (bao, vo, mbo)

  • Didactief

SCHRIJF U IN VOOR DIT CONGRES

Sprekers

Prof. dr. Margriet Sitskoorn

Prof. dr. Margriet Sitskoorn

Prof. dr. Margriet Sitskoorn is hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Universiteit van Tilburg, een van de bekendste breindeskundigen van Nederland en een veelgevraagd spreker. Haar bekendheid dankt Margriet Sitskoorn aan de bestsellers die ze schreef, zoals 'Het maakbare brein' en haar vele tv-optredens in populair-wetenschappelijke programma's. In haar nieuwste boek ‘IK2’ ontdek je hoe je het volledige potentieel uit jezelf kunt halen.

Programmaonderdelen
Prof. dr. Ruud Veltenaar

Prof. dr. Ruud Veltenaar

Prof. Ruud Veltenaar is filosoof, bijzonder hoogleraar, trendwatcher, TEDx spreker en inspirator. Hij is een talent in het vertalen van wereldwijde trends en ontwikkelingen naar de betekenis voor je dagelijks leven. Hij zet je aan het denken over innovatie, inspirerend lesgeven, persoonlijk leiderschap en authenticiteit.

Programmaonderdelen
Prof. dr. Eveline Crone -  Het sociale puberbrein

Prof. dr. Eveline Crone - Het sociale puberbrein

Programmaonderdelen
Dr. Kees van Overveld

Dr. Kees van Overveld

Dr. Kees van Overveld is pedagoog. Hij heeft ruim 33 jaar ervaring in het onderwijs als leraar en intern begeleider in het speciaal onderwijs, hogeschoolhoofddocent, onderwijsadviseur en onderzoeker. In 2008 promoveerde hij op het onderwerp “agressie bij jongens” bij de vakgroep Ontwikkelingspsychologie van de UU.

Kees heeft een eigen trainingsbureau voor het onderwijs, dat maatwerk levert op het gebied van gedrag, pesten en sociaal-emotioneel leren: www.keesvanoverveld.nl. Hij geeft cursussen, workshops en lezingen in zowel Nederland als Vlaanderen. Daarnaast coacht hij leraren van “moeilijke groepen”

Kees is auteur van vele onderwijsartikelen en boeken. Hij schreef twee boeken over het werken met een Groepsplan Gedrag: een versie voor het primair onderwijs en een versie voor voortgezet onderwijs. Zijn laatste boek heet SEL. Sociaal-emotioneel leren als basis.

Programmaonderdelen
Hans Kaldenbach

Hans Kaldenbach

Jongerencoach, onderwijsadviseur en communicatietrainer

HANS KALDENBACH is zijn hele leven verbonden geweest aan de Hogeschool Utrecht en werkt nu vanuit ACTA-Kaldenbach in Zeist. Hij geeft trainingen en lezingen over straatcultuur, korte lontjes, hangjongeren en over cultuurverschillen. Zijn werk wordt omschreven als ’gedegen, zeer praktisch, interactief en enthousiasmerend’.

Programmaonderdelen
René Kneyber

René Kneyber

Specialist orde houden en docent wiskunde

René Kneyber is docent wiskunde en specialiseerde zich in orde houden en klassenmanagement. Hij schreeft de boeken Orde houden en De Orde generator. Hij is initiatiefnemer en redacteur van Het Alternatief, schrijft columns in Trouw en Didactief en is lid van de Onderwijsraad.

Programmaonderdelen
Drs. Peter Mol

Drs. Peter Mol

DRS. PETER MOL is orthopedagoog en directeur van Gedragondersteuning scholing en advies. Hij geeft trainingen aan leraren, begeleiders en schoolleiders in het basis- en voortgezet onderwijs. Hij heeft veel ervaring in het speciaal onderwijs, met zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK), kinderen met communicatieproblemen en kinderen met ernstige gedragsstoornissen en psychiatrische problematiek. Peter Mol is auteur van vele boeken waaronder Passend Onderwijzen, Passend Voortgezet Onderwijs en Actief Schoolbeleid. Zijn nieuwste boek: 'Een stil kind in je klas' verscheen in november.

Programmaonderdelen